Akhirnya bercerita..

Huh..bz tul..
After Majlis aku agak keletihan..hamek ko..
1st time kot wat majlis beso macam ni..Dulu de tapi masa umi kawen tp aku br darjah 5..
Hahahaha..otak piker nak seronok je masa tu..
Tak de maknenya aku nak tolong2..
Tolong menyibuk de r.
Tapi aku de gak menyibuk kat majlis Cik Donat..(Sekarang da Jadi Puan Donat)
2 kali aku jadi pengapit..n wat majlis tu macam majlis sedara aku..
Family dia pon aku da kenal so x salah pon..ngeh3
Kalau aku cakap tu kembar aku pon orang caye..ade iras dok..

Berbalik cerita majlis aku..
Picture bnyak aku letak tp belum bercerita je kan..
Cukup r dengan ape yang aku da letak tu..kan kan kan..

Ape je aku nak cerita pasal majlis..Majlis aku biase je cuma agak kabut di permulaan. Sampai aku nanes (eeeee tak malu!)
Kenangan..so tuk simpanan aku dan orang yang hadir..ahak!

Owait..sebab aku ada de cikit pengalaman,
So aku nak kongsi.
Tak nak? Sila click kat atas skali sebelah kanan de tanda “X”
Sila buat sekarang.

Yang stay..yok habiskan perjalan entry ni..hahahaha


Untuk wat hantaran..


1. Kate pon tunang wat sesimple mungkin dan trust youself..you can do it..like me heheehe..TAPI KALAU BUDGET BESO..TEMPAH JE..SENANG XYAH PK..YG PENTING DUIT.

2. Better beli barang dulu before beli reben bagai..

3. Pastikan korang beli reben ke bunga ke kotak ke aper2 barang hiasan sekali..JANGAN BELI TU SIKIT LEPAS TU BELI LAGI..MAHAL TU!! Percaya r kata beta..reben, kotak n bla2 tu korang beli sikit je da beratus..adeh! PERCAYA R WEH.

4. GABUS..beli kat Nilai 3. Murah jer. Banyak bentuk..*besh3 Jangan p cari kat kedai kecik2..ianya sangat mahal.

5. Kalau nak buat sendiri pastikan korang ade glue gun..jangan lak pkai gam kertas tu..jenuh lah nk tampal n tunggu kering. Ha gam uhu tu pon ok gak. Remainder..Gam UHU x sesuai untuk gabus OK!

6. Benda2 len gunting, stepler, jarum peniti, jarum jahit, benang, pensel/pen..MESTI DE DEPAN KORANG.



Give tetamu..


Benda ni bergantung kat korang. Kalau korang wat majlis ala-ala kenduri kesyukuran..tak perlu r nak wat give. Takde orang nak kate pon. Cukup r jamu mereka makan. Kalau ikotkan aku xde give pon. Tapi di sebabkan de yang baik hati dan pemurah..so rezeki kawan2 aku r dapat give dari aku..tq to Cayang ku ini


Sesuatu yang penting..



Aku tak tau la..kalau salah sila r tegur

1. Cincin..WAJIB KE ADE DUA?
Aku rs tu tak perlu..sume bergantung pada lelaki & keikhlasan dia. Korang kena tau..tu trend or adat. kadang2 ade trend yang dikatakan adat. dan ada juga adat yang agak berat nak dia buat..*menyusahkan.. Jangan takot sangat pasal "ape orang nk kata". Duit kita..yang nak pakai pon kita..

2. LELAKI dilarang datang?
Dulu aku penah dengar ni..tapi kalau family lelaki tu jauh & hanya lelaki*bakal tunang
saje yang tau umah si perempuan..so tak salah kan kalau lelaki datang?
Yup tak manis datang..kununnya. Tapi lagi tak maniskan kalau dating selalu pengang2 tangan..peluk2. Lagipon lelaki tu datang dengan family..so tak salah kan?


3. Barang Hantaran..
- sirih junjung selalu kena ada untuk 2-2 pihak
(tau tak? ade abang kat tempat kerja aku cakap lagi tinggi sirih yang lelaki bagi kat perempuan lagi tinggi martabat perempuan tu pada lelaki tu..5thn lalu la..skarang aku tgk nama je SIRIH JUNJUNG...sirih pon tak nampak..)

- cincin untuk perempuan.
(ikut la nak bagi macam mana..tp kalau yang bagi 2 tu slalunya 1 tu akan murah cikit. Ade juga yang bagi gelang n cincin..ikut r masing2..jgn sampai terdengar si lelaki membebel dan ckap "susahnya hantaran nak tu nak ni" ha..tak pedih telinga? hehehee)

- kain pasang..
(better bagi kain yang nak buat untuk nikah teros..tu aku..senang skali jalan. samer juga dengan baju lelaki..bli jer baju melayu untuk nikah..)

- buah dan manisan
(ni...kalau nak tukar pon ok..aku tengok sekarang de yang bagi sayur..huhuhuhu..kalau ase tak buah..*sebab ashik buah je turun temurun..bagi r bahulu ker. coklat..jajan..takkan orang nak marah..cume orang rse pelik jer bagi jajan..hahahahaha)

4. Aku lupa..perbelanjaan. Jangan ingat time nak beli hantaran nikah je ke kena budjet? Tunang pon kne tau!
- budjet hantaran merangkumi barang hantaran, hiasan, dulang (sewa @ beli). kalau tempah pon kena ade budjet..Jangan men ok jer..*tapi kalau kaye xde hal..

- Baru hantaran..baju hari tunang+tudung..(biase2 sudah..tok sah le pkai da mcm nak kawen..atoi..)


- Pelamin..ok ini ikot pada tuan badan. Macam aku just hias jer. kerusi memang dalam umah punya. Selalunya orang sewa sebab tak mau masuk bilik..macam yang umah kecik bilik nak masuk ramai2 susah.


- Jurugambar..ade yang cakap gedik jer nak amek juru gambar..ok terpulang. tapi pada aku yang suka
memorykan moment jurugambar WAJIB. Kalau ada kawan yang teror..(bukan amatur) boleh r korang suruh dia mintak tolong..nnt hulur la cikit..make sure dia amek sume moment..

- Makanan..ikut jemputan..selalunya dalam 200 je kot..(orang)
- ni kalau panggil kawan2 n termasuk family lelaki.

Rasanya tu je aku nak kongsi & membebel. Kalau ade yang tertinggal bagitau..kot ade yang nak kongsi ker.

Comments

Popular posts from this blog

Aku di 2016 - Mengandung no 3

Sehari sebelum..adalah..

Hello January babies..