Showing posts with label pengetahuan. Show all posts
Showing posts with label pengetahuan. Show all posts

Thursday, December 1, 2011

16 Fakta Menakjubkan Bayi baru lahir

Shared from here

# Bayi tiada kepala lutut. Ia tidak membentuk sehinggalah bayi berusia 6 bulan

# Bayi tiada air mata. Mereka menangis dan menjerit tetapi air mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia 5 minggu.

# Mereka mempunyai lebih tulang. Orang dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang. Kebanyakan dari tulang tersebut bercantum semasa bayi membesar.

# Empat dari 10 bayi mempunyai tanda lahir.

# Bayi mempunyai deria bau yang kuat. Boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.

# Penglihatan bayi kabur sebaik sahaja dilahirkan.

# Rambut bayi yang tumbuh semasa dalam rahim ibu akan gugur beransur ansur dan digantikan sepenuhnya oleh rambut baru apabila berusia 6 bulan.

# Bayi baru lahir secara genetiknya mempunyai deria bunyi yang kuat. Boleh membezakan bunyi-buyian dan boleh mengenali suara ibu serta merta semasa dilahirkan

# Deria rasa bayi masih tidak berbentuknya sepenuhnya semasa lahir. Tidak boleh membezakan rasa seperti manis atau masin dengan baik.

# Jantung bayi baru lahir berdenyut diantara 120-160 degupan seminit berbanding dengan degupan jantung orang dewasa iaitu 60-80 seminit.

# Bayi bernafas lebih cepat iaitu 30-50 nafas seminit berbanding dengan orang dewasa 16-20 nafas seminit.

# Berat bayi bertambah 2 kali ganda dari berat semasa lahir pada usia 6 bulan.

# Mendengarkan music klasikal menambah kepintaran bayi.

# Bayi baru lahir tidur 15-20 jam sehari.

# Bayi cuma mempunyai satu lapisan kulit sebab itulah ia akan alah dan kemerahan dengan senang kepada losyen wangi, sentuhan kasar, gigitan serangga dan sebagainya.

# Bayi mempunyai kebolehan menyelam sebaik dilahirkan tetapi kebolehan tersebut akan hilang dengan cepatnya.

Friday, April 15, 2011

Kad Pengenalan..

update!!

Tau x korang pasal kad pengenalan? IC? Or Indentity Card?

Aku thn lepas baru tau & baru buat research..hahahahahah

Xpe2..sekurang2nya aku tau juga..Learn something..

Selalunya no pada IC macam ni
XXXXXX-XX-XXXX

2 angka pertama merujuk kepada tahun kelahiran
No 3 & 4 merujuk pada bulan kelahiran
No 5 & 6 merujuk tarikh lahir

2 angka yang tengah2 tu?? Ha tu kod tempat kelahiran..

Berikut adalah kod tempat kelahiran..
01, 21, 22, 23, 24 – Johor
02, 25, 26, 27 – Kedah
03, 28, 29 – Kelantan
04, 30 – Malaka
05, 31, 59 – Negeri Sembilan
06, 32, 33 – Pahang
07, 34, 35 – Penang
08, 36, 37, 38, 39 – Perak
09, 40 – Perlis
10, 41, 42, 43, 44 – Selangor
11, 45, 46 – Terengganu
12, 47, 48, 49 – Sabah
13, 50, 51, 52, 53 – Sarawak
14, 54, 55, 56, 57 – W.P Kuala Lumpur
15, 58 – W.P Labuan
16 – W.P Putrajaya

Macam aku 11 teka aku dari mana?? Huhuhuhu

4 angka belakang tu no daftar masing2..

Macam mana nak cek XXXXXX-XX-XXXX ni pemiliknya lelaki or perempuan ??
Senang je..*tu pun sbb aku br tau..hahahahaha
Tengok 2 angka belakang kalau genap perempuan klu ganjil tu lelaki..

Tu saje dr aku yang baru tau ni..huhuhuh



info tambahan:: tau tak korang..pada kad pengenalan kita bahagian tengah2 ade gambar kita yang tersembunyi..=)