Showing posts with label StORy. Show all posts
Showing posts with label StORy. Show all posts

Tuesday, March 15, 2011

Hanya Kerana Cinta - Saya Redha

segala watak2 yang terlibat dalam cerekarama ini tak de kene mengene bagi segala makhluk2 yang bernyawa mahupun yang telah "kiok" dia alam fana ini.... ianya hanya sekadar cerita..




hari tu awak cakap awak sunyi....
biar la awak ramai kawan pon...tapi jiwa awak kosong..
awak mencari peneman bagi mengisi kekosongan hati awak.....
dengan takdir tuhan kita ditemukan.....
awak tau tak.....
takde bende yang dapat saya zahirkan dengan kate2...
selain saya hanya mampu cakap..... "sukerrrr nyerrrrrrr saya!!"


kate orang dari mata jatuh ke hati.....
macam tu la saya dengan awak!!

sejak pertemuan pertama lagi kite saling "suke-menyukai"

bila hati dah suke...rase cinta dan sayang pon timbul antara kita
bila hati dah suke...kentut pon bau wangi wak
biar la awak sendawa tahap raksasa pon
giler macam gaban pon
saya terima awak seadanya

saya harap kali ni saya tak jumpe orang yang salah
saya harap awak tak macam gaban2 yang pernah saya jumpe sebelum ni
dengan ada nya awak, apa yang boleh saya gambar kan di sini

saya "HAPPY GILER" wak....

xkesah la awak macam mane pon....
kalau hati dah suke.... sumenye indah kan wak????

kehadiran awak tu bagai satu nikmat yang tuhan beri untuk saya.....
tapi!!!

kerisauan tetap ade
sebab awak jauh
saya tak selalu ade untuk awak
saya tak dapat nak jage awak macam kapel2 lain

tapi awak selalu yakin kan saya..

"takpe sayang..... walaupon kite jauh.....tapi kite dekat di hati.."


sejak kehadiran awak
saya menjalani hidup yang indah ni dengan penuh rase cinta dan sayang
saya ikhlas sangat awak
kalau boleh hari2 saya nak bagitau yang

SAYA SAYANG AWAK.....

SAYA RINDU AWAK...


SAYA SELALU ADE UNTUK AWAK...


AWAK JAGA DIRI BAIK2 EA SAYANG...



kalau boleh hari2 saya nak tanya awak.....


AWAK SAYANG SAYA TAK HARI NI??

AWAK RINDU SAYA TAK HARI NI??


AWAK BUAT PE HARI NI??



segalanya kita kongsi bersama kan wak???
sama2 susah...
sama2 senang..
sama2 suke...
sama2 nanges.....
same2 kongsi cerita....

awak ingat tak????

semuanya saya terima seadanya awak
saya tak rase susah pon awak

kate orang bile hati tengah bahagia...
sume nye jadi mudah...
senang..
dan tenang....

SAYA BAHAGIA SANGAT

Tapi satu hari awak berubah
tibe2 je awak diamkan diri

saya dah tak dengar lagi kate sayang...
rindu dari awak.....

bila saya tanya...
awak cakap....takde ape2
awak cakap awak bz dengan keje
awak cakap awak penat

takpe la awak...
saya faham keje awak.....
tapi semakin hari awak semakin hilang....

kenapa awak??

awak ade masalah ea?
takpe awak
awak amik la mase awak
saya tunggu awak
saya doa kan agar awak pulih seperti sedia kala

memang penantian satu penyiksaan!!

saya rindu awak yang dulu
rindu sangat

awak yang saya kenal tak mcm ni kan???

saya sabar je wak

insyaallah ade hikmah bagi orang bersabar ni

sehinggalah satu hari bila tuhan dah bukak pintu hati awak untuk bagi tau saya......

"SAYA TAK NAK AWAK KECEWA...TAPI SAYA TAK NAK TIPU DIRI SENDIRI"

"AWAK....KALAU SAYA TAK DAPAT NAK BAGI HARAPAN KAT AWAK...AWK BOLEH TERIMA TAK?"

"HUBUNGAN KITE BANYAK HALANGAN...SAYA TAK TAU NAK PK APE DAH"



ya allah!!

luluhnye hati saya... tuhan je yang tau

apa salah saya awak???

soalan ape ni awak????

saya tau awak sayang saya kan.....sebab tu awak tak nak kecewa kan saya kan??

kehadiran saya bagai kan satu KOMITMEN buat awak...

ye saya tau..

kite jauh...
saya tau masa kite tak banyak bersama
mase kite singkat
saya tak diberi peluang untuk faham awak

maaf kan saya kalau kehadiran saya ni membebankan awak

banyak yang awak pk kan??

awak tak nak saya berkongsi masalah dengan awak
saya tau niat awak tak nak susah kan saya
atau pon mungkin awak keliru dengan keadaan awak


takpela awak
saya tak salah kan awak
saya doa kan agar tuhan leraikan ape yang tersimpul dihati awak
semoga tuhan menemukan jawapan dalam setiap persoalan yang bermain di fikiran awak
mungkin ade hikmah disebalik kejadian
jangan lah disebabkan hal ini kite berdendam ye awak
saya ikhlas untuk terus sayang awak
tapi saya tak kan mengharap pada hal yang tak pasti
jodoh pertemuan di tangan tuhan
mungkin kite tak kan serasi kalau hidup bersama
sebab tu hati awak pudar tibe2
mungkin juga saya belum cukup baik untuk awak
ade yang lebih baik yang boleh mengisi kekosongan jiwa awak

saya harap awak menemui kebahagiaan
saya redha dengan dugaan ini
saya mintak maaf andai selama ini saya menyusah kan awak
saya mintak maaf kalau saya mengada2 atau berlebih2 dengan awak
terima kasih awak sebab banyak bersusah payah demi cinta kita
sekurang2 nya saya dah berusaha membetulkan keadaan
tapi apakan daya jodoh kite tak panjang kan


pasal saya??

awak jangan risau ea
saya tetap menjalani hidup macam biasa
tuhan telah menetap kan jodoh bagi setiap insan
cinta hanya sekadar jalan cerita untuk kite lalui
sebagai dugaan dan pengalaman bagi mendewasakan kita
tuhan bagi pinjam awak sekejap untuk menduga hidup saya
dan terima hakikat dengan hati terbuka...
sekurang2 nye saya dapat merasai kebahagiaan bersama awak walaupon sekejap

kalau saya rindu awak
saya akan selalu doakan kebahagiaan awak
saya hanya berserah
segala ketentuanNYA adalah terbaik untuk hidup kite
saya tak kan pernah lupe awak
awak jage diri baik2 ea
jangan nakal2
kalau ini sekadar dugaan kite
andai ade jodoh tak ke mana

p/s: jangan bersedih....kekasih pilihan allah akan dihadiahi dugaan paling hebat....tanda kasihNYA..jalannya dihiasi duri-duri duka...agar kita tidak lena atas nikmat yang melimpah......
cerita dunia hanyalah sementara.... segalanya hanyalah pinjaman......
redha atas ketentuan NYA....


aregya: cerita ini di copy dari seseorang yang mau di ketahui dan di kenali.. thanks ye kamu..=)

Thursday, March 10, 2011

Cinta Sejati =')

hye semua

korang da dgr lagu ni?
ada yang dah, ada yang belum kan..

so jom kita layan jap

What Are Word - Chris Medina



Anywhere you are, I am near
Anywhere you go, I’ll be there
Anytime you whisper my name, you’ll see
How every single promise I keep
Cuz what kind of guy would I be
If I was to leave when you need me most

What are words
If you really don’t mean them
When you say them
What are words
If they’re only for good times
Then they don’t
When it’s love
Yeah, you say them out loud
Those words, They never go away
They live on, even when we’re gone

And I know an angel was sent just for me
And I know I’m meant to be where I am
And I’m gonna be
Standing right beside her tonight

And I’m gonna be by your side
I would never leave when she needs me most

What are words
If you really don’t mean them
When you say them
What are words
If they’re only for good times
Then they don’t
When it’s love
Yeah, you say them out loud
Those words, They never go away
They live on, even when we’re gone

Anywhere you are, I am near
Anywhere you go, I’ll be there
And I’m gonna be here forever more
Every single promise I keep
Cuz what kind of guy would I be
If I was to leave when you need me most

I’m forever keeping my angel close


di sebalik lagu ini..sebenarnya mengisahkan tentang that guy with him lover

Mengisahkan pasal Chris (penyanyi) yang datang ke audition, bersama tunangnya..
Mereka bersama selama 8 tahun dan bertunang pada tahun 2009, mereka telah berjanji akan berkahwin dua tahun selepas pertunangan mereka tetapi malangnya pada bulan Oktober 2008, tunangnya Juliana telah ditimpa kemalangan.

Juliana mengalami komplikasi otak dan berada dalam keadaan koma, doktor pun menyatakan yang dia tak dak harapan untuk sedar kembali.. tapi Chris tetap percaya yang kekasih hatinya akan sedar juga satu hari nanti.. Sebulan kemudian, bawa kekasihnya telah sedar tapi sepenuhnya berada dalam keadaan cacat kesan daripada kemalangan itu, Chris tetap menjaganya dengan penuh kasih sayang..

sumber: redbutterfly




after......


picture from Majihah

Thursday, February 10, 2011

Adik..



Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku.Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis keti ka itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.

Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua.Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

“Siapa ambil duit ayah?” tanya ayah bagai singa lapar.

Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai.

“Baik,kalau tak mengaku,dua-dua ayah rotan!” sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.

Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, “Saya yang ambil!”

Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu,hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam,lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah.

Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut.
“Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?”

Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati.Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk.

Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar.

Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,"Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"

Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.

Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti.

Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu.

Aku terdengar ayah berkata,
“Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!”

“Tapi apalah maknanya bang…!” aku terdengar ibu teresak-esak.

“Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?”


Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu.
“Ayah, saya tak mahu ke sekolah lagi!”

Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.

Panggggg!!!….

sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.

“Kenapa kamu ni? Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!”

“Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan,” aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak.

“Kakak perempuan…biarlah kakak yang berhenti.”


Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya.Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat…..

Kak…untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak.

Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.

Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa:

“Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!”


“Pemuda kampung?” bisikku. “Siapa?”

Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen.

“Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!”

Sambil tersenyum dia menjawab, “Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?”

Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.

Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, “Akak tak peduli apa orang lain kata.”

Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu. Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, “Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak.”

Aku kaku.

Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.

“Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik.”

“Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka.”

Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.

“Sakit ke?” aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.

“Tak….Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa. Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras.”

Apalagi…aku menangis seperti selalu.

Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik.

“Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?” kata adik.

“Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada.”

“Adik tak ke sekolah pun kerana akak.”
kata ku memujuk.

“Kenapa sebut kisah lama, kak?” katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.

Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada.

Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya, “Siapakah orang yang paling anda sayangi?”

Spontan adik menjawab, “Selain emak, kakak saya….” katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati.

“Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar. Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila.”

Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.


Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yg kita dapat…dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..

Monday, January 3, 2011

Bila LELAKI kehilangan TULANG RUSUK

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku.


Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...


Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.


Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".


LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"


Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.


LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".


Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.

LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.


Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.


Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.


LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."


Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang
korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.
Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang
dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah
terlambat...*

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh
hati.*

.. Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata
yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar
risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.*

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan
akibat yang akan diterima?? *

FakTa =)

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida
Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia
yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun.
Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mam pu
merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak
mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan
yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan
bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pu n jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam
akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit
filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak
dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari
orang lain.

9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh. Sensor nyamuk
hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan dimana
mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan
sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman
berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan
12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard kom pu ter anda sebenarnya dinamakan
'octothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan
tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam
sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan...

19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap
tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak
di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan
senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan
penduduk-penduduknya..

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya
menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar,
kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun
kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10
tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk
bahagian bibirnya sahaja)

27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah 'flutterby'.

28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu
tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat
menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita
sendiri.

29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.

29. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office...
Pelik bukan!

30. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan
tiada no 8. kan ?

hehehehehe.. .!!!

OK dah pegi buat keja... hehe...

Friday, June 4, 2010

Besday surprised

Aku baru berkahwin setahun yang lepas dan duduk dengan isteri aku. Kami duduk berdua sahaja sebab belum dikurniakan anak. Aku ni ada satu kegemaran -iaitu makan telur rebus. Aku pun tak tahu kenapa aku suka makan telur rebus, sedap agaknya. Sebelum aku kahwin, aku memang gila telur rebus. Pagi petang siang malam makan telur rebus. Tapi semenjak aku kahwin ni aku terpaksa berkorbanlah, iaitu dengan meninggalkan tabiat aku ini. Lama juga aku dah tak pekena telur rebus ni.. sebab orang rumah aku masak sedap-sedap.. so aku dah tak kisah lagilah..



Ceritanya begini, bulan lepas masa aku balik kerja, tiba-tiba kereta aku rosak.. akupun telefon bini aku katakan aku balik lambat sebab kena menapak. Sebab lapar akupun singgah satu kedai makan tu... ada telur rebus lah.. akupun makan nasi dengan telur rebus.. Siap order telur rebus lebih lagi untuk diratah. Sebelum balik aku bungkus lagi 10 biji telur rebus untuk makan sambil berjalan balik nanti.


Tiba je
kat rumah aku rasa amatlah kenyang.. maklumlah balas dendam sebab lama tak pekena telur rebus. Sebelum aku masuk kerumah, isteri aku tiba-tiba cakap dia ada 'surprise' untuk aku malam ni. Dia suruh aku tutup mata dengan kain hitam yang diikat kemas dibelakang kepalaku. Dan dipimpinnya aku sampai ke meja makan. Aku duduk dikerusi dan isteriku pesan jangan cuba buka ikatan yang menutup mataku.



Aku nak pergi toilet sebab perutku mula buat hal, tapi malaslah nak spoilkan 'surprise' isteriku ini. Aku pun tahan ler... Tetiba telefon berbunyi, isteriku pergi mengangkatnya. Apa lagi ada chance aku pun melepaskan kentut yang ditahan sekian lama.. Fuuuuhhh lega rasanya.... bau boleh tahan... maklum ler berapa biji telur tah aku bedal tadi...

Alamak.. ada lagi satu
la.. aku pun angkat sebelah punggung dan lepaskan satu das lagi... bunyinya PROOOTTT!! ... fuh bau jangan cakap beb.. aku pun tak tahan bau dia... aku kipas pakai tangan angin dia kasi kurang sikit bau dia.... adalah macam bau telur tembelang sikit.. Tetiba aku dengar bunyi telefon berdering lagi... hai lamanya tunggu isteri aku ni, aku tak sabar lagi ni nak tahu surprise dia ni. Aku terasa ada lagilah, kali ni memang aku
rasa power punyalah.. aku kumpul dulu kasi padu.. lepastu aku bangun, tonggeng sikit dan lepaskan angin taufan tu... PRRROOOOOTTT!!!!... fuhh lega... bergegar sikit meja makan dibuatnya... peh tak tahan aku bau dia power gila.. aku tutup hidung aku.. aku rasa bau dia ada sikit-sikit macam bangkai la.. mau mati bunga atas meja makan aku ni.. sambil tu aku sebut 'ahhhh.... lega...'. Adalah dekat 5 minit baru bau bangkai tu hilang..


Lepas tu isteri aku kembali dan
minta maaf sebab lambat..
lalu dia kata 'SURPRISE!!
HAPPY BIRTHDAY!!' dan suruh aku buka kain penutup mata aku..
laaa birthday aku hari ni le.... camne boleh lupa
ni.. Aku buka le kain penutup mata aku..

mulutku terus
melopong... ALAMAK!!! Benda pertama aku lihat.. muka merah padam pak mertua aku, mak mertua aku, adik ipar aku dua orang, duduk keliling meja makan. Bos aku dengan jiran sebelah rumah rumah aku pun ada!!. ? jadi aku pun nak kaber malu, aku tanya la kat pak mertua aku..

'dah lama ke pak sampai?'.
Dan pak mertua aku pun
jawab.'Dah lama. Sebelum kentut pertama lagi!!!

*cerita ni x de kena mengena dengan aku..
*ihsan dr email..hahahahah

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Friday, April 9, 2010

kErAnA dIA mANuSiA bIASA

Assalamualaikum...
Semoga bermanfaat..
baik utk yang melamar ataupun yg dilamar, ataupun bagi yang sudah berumah tangga.

Renungan buat yang sedang mencari pasangan hidup ataupun yang sedang mengemudi bahtera rumah tangga.. Mengapa?

Kerana Dia Manusia Biasa ..

Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu?
Jawabannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawaban kerana Allah hinggalah jawaban duniawi.

Tapi ada satu jawaban yang sangat menyentuh di hati saya.
Hingga saat ini saya masih ingat setiap detail percakapannya. Jawaban dari salah seorang teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib.

Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah.
Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja.
Kalau dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini
selalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti,
dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami.

Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati. Ketika
dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka
berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi kenyataan. Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi.

Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya.

Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa
majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya.. . ..!!!

Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan
untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu (benar-benar sibuk).

Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan.
Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara.

Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan
pernikahannya. That's all......Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing.

Saya menggambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya
memutuskan untuk menginap dirumahnya.

Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual
-hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapan akad nikah besok pagi, sungguh membelenggu kami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal.

Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa kali Mamanya mengetok pintu, meminta kami tidur.

"Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja. Saya faham keadaanya ketika ini.

"Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."

"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu yang samar. Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik.

Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya Nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini saya pendamkan.

"Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari baringnya sambil meraih HP dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD HP dia mengais lembaran kertas didalamnya.

Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping envelop kepada saya. Saya menerima HP dari tangannya. Envelop putih panjang dengan cop surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ni. Saya melihatnya tanpa mengerti. Eeh..., dia malah ketawa geli hati.

"Buka aja." Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4, saya
melihat warnanya putih. Hehehehehehe. .........

"Teruknya dia ni." Saya menggeleng-gelengka n kepala sambil menahan senyum. Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula membacanya.Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat inipun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu..




Kepada Yth ........

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu'alaikum Wr Wb

Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai.

Saya, yang bernama ............ ... menginginkan anda ............ untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa.Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan.

Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak.

Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan.

Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa.. Cinta saya juga biasa saja.

Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.

Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.

Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda.

Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini.

Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin

Wassalamu'alaikum Wr Wb




Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah.

Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa.

Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan.

"Kenapa kamu memilih dia......?"

"Kerana dia manusia biasa....... . " Dia menjawab mantap.

"Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya. Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari. Entah kenapa, justru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku.."

"Maksudnya?"

"Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih
ada. betuI tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau suatu masa nanti kami jadi miskin."

"Ssttt...... ." Saya menutup mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau kami
belum tidur. Terdiam kami memasang telinga.

Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling
berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing.

"Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama." Kami
kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi
masih terngiang terus ditelinga saya.

"Gik.....?"

"Tidur...... Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya. Saya ingin
dia tidur, agar dia kelihatan cantik besok pagi. Rasa mengantuk saya telah hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini.

Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.

Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi
sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan mengabaikan harta, tahta dan 'nama'.

Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang ini/itu), ditanggalkan.

Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya.

Maka semua menjadi indah.

Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan.

Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah.
Jadi, bagaimana dengan cinta?

Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir, lalu tumbuh, kemudian merawatnya.

Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa).

Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.

Wallahu 'alam

*ehsan dr mail :)

Saturday, February 13, 2010

MeNyaKat haTi .. :P

Pagi tadi di opis, dalam pukul 9, sedang gua kaver line klik fesbuk sikit sikit, Apan mundar mandir belakang gua dengan muka kusut masai.

Dari tadi gua tengok Apan hilang punca di sekitar sektor operasi. Muka macam ada masalah.


"Lu kenapa ni Apan?"

Gua tanya demi meminta kepastian. Gua dengan Apan ni kira ngam juga la. Budak Kedah, umur muda sikit dari gua dan tak berapa hensem. Kalau tatap muka dia lama lama boleh naik menyampah juga.Dia baru setahun kerja dengan kompeni gua. Sebelum masuk sini, Apan banyak hendel bisnes sendiri dan selalu rugi.


"Mak gua hilang la.."

Apan berbisik perlahan.


Gua punya r terperanjat!


"Mak lu hilang? bila hilang?"

dada gua tiba tiba mengepam keluar masuk laju laju. Berdebar tak payah cakap la, kencang macam kuda.


"Petang semalam..dah cari merata tak jumpa".


Apan berlalu meninggalkan gua menuju ke bahagian budak budak human resource. Gua tak tahu apa benda yang dia sedang fikir dalam kepala. Gua nak tanya lebih lebih risau kena pukul pula.Apa yang gua tahu sikit sikit, mak dia memang duduk rumah tak kerja, ayah dia kerja penolong kanan lagi dua tiga tahun nak pencen.


********
Kira kira lima belas minit kemudian, dari jauh gua nampak Apan berjalan semula masuk ke sektor operasi. Kali ni muka dia tak kusut macam tadi dah, sebaliknya ceria macam muka Lan kumpulan the typewriter.

"Mak gua dah jumpa.."

kelegaan jelas terpampang di bibir Apan.


Gua cepat cepat bersyukur:


"Alhamdulillah...Jumpa kat mana?"


Dan dengan penuh keceriaan, jujur, ikhlas, tawadduk serta wajah disinari warna warni rama rama yang tiada belas kasihan pada gua, Apan membalas padu:


"Dalam sinki penteri."


Gua terus tendang kompiter sampai bersepah atas lantai.


"B***!"


MUG la Apan..MUG..!! pronunciation macam jahanam!


Sia sia gua berdebar. Pagi pagi sudah bikin hati membara.



*jgn ya aku xtau pape huhuhuhu

http://emo.huhiho.com

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Friday, August 28, 2009

puasa & raya

Saje aku nk kongsi citer yg aku dpt dari sorang member..so yok baca..

Cerita puasa cerita raya... entah kenapa tetiba hati nak nak berceloteh tentang puasa dan raya pula selepas berceloteh tentang mati yang pasti... puas mengadap skrin ni dan mengetuk keyboard dan idea tetap tak datang walaupun kepala ligat memikir... maka terkeluarlah apa yang sahabat sedang belek ni.

Cerita puasa cerita raya... yang mana dulu nak cerita yer??? Nak cerita puasa tapi pandang kiri pandang kanan awal-awal lagi citer bab raya. Dua tiga bulan sebelum puasa dah sibuk menempah baju raya... ke sana kemari cari jenama kain terkini. Kononnya tempahan tak diterima nanti... entahlah.

Cerita puasa cerita raya... cerita puasa memang hebat. Ada yang bersungguh mencari berkat siang malam duduk beribadat mengadap tuhan dalam munajat moga termakbul segala hajat... Alhamdulillah kalau inilah kita.

Cerita puasa cerita raya... cerita puasa ada yang pelik. Apa yang peliknya... Pelik!!! puasa mengajar diri merasai keperitan hidup kesusahan mayarakat yang tak dapat makan seharian... yang tak kenal hidangan lazat-lazat... jauh sekali merasai nikmat berbuka di hotel mahupun rest house... lagi pelik ada majlis meraikan anak yatim ibu tunggal, tapi ibu tunggal anak yatim yang kena berbaris mengambil makanan, Sang Vip senang-senang makanan terhidang... Siapa yang diraikan??? Pelik-pelik.

Cerita puasa cerita raya... cerita makanan memang hebat. Terkeluar habis segala yang dihajat. Yang tak dapat dibulan lain wujud semula di Ramadhan ini. Carilah apa sahaja lompat tikam puteri mandi badak berenda semua ada. Penuh meja semua terhidang esok pagi pasti dibuang. Membazirnya kita. Patut Ramadhan boleh berjimat, tapi kita semua nak rembat...

Cerita puasa cerita raya... tak sah kalau tak sentuh jalanraya mahupun lebuhraya. Badan letih berebut-rebut nak balik raya. Banyaklah pula kemalangan jalanraya. Buat sahabat yang balik beraya tu hati-hatilah memandu. Rasa letih berhenti sebentar rehatkan badan. Jangan diikutkan perasaan dan jangan berlumba di jalanraya. Insya Allah rumah tak kemana... Mak Ayah setia menanti... Doa jangan lupa dipanjat pada ilahi selebihnya tawakkal kepada Allah. Apa yang berlaku anggaplah takdir ilahi terimalah seadanya setelah segala usaha diikuti.

Cerita puasa cerita raya... Cerita mercunpun hebat juga. Yang jadi mangsa anak-anak kita, yang kaya raya tak lain dari bangsa Dia. Terlantar di hospital berbulan-bulan hilang segala raya... Hantu rayapun takut nak jenguk hehe.

Cerita puasa cerita raya... Puasa dah nak ke penghujungnya rayapun akan menjelanglah tiba. Baginda bersabda 10 malam terakhir bebas dari api neraka dan satu malam adanya malam yang digelar Lailatul Qadar. Kita pula sibuk berjaga siang malam sungguh setia menambah koleksi kuih-muih raya. 10 jenis tak cukup banyak, di tambah lagi berganda dua. Erm.. Bebas ke kita dari azab api neraka... Entah.

Cerita puasa cerita raya... Orang Melayu hebat juga, dicipta malam bernama likur di 10 malam terakhir Ramadhan ini. Penuh bercahaya di sana-sini konon senang roh datuk nenek nak kembali. Bila ditegur pasal likur, buat tak endah terus berdengkur. Itulah...

Cerita puasa cerita raya... Sebulan dah nak habis kita berpuasa malam raya sangatlah gembira berkumpul segala sanak sedara berjamu dengan pelbagai juadah. Bila berkumpul bagai nak rak... tak sedar lagi apa dikata kadang aurat sendiripun dah tak terjaga. Ini peringatan buat diri, sahabat juga saudara aurat tidak mengenal siapa... Pupu poyang ipar duai kenalah jaga dia bukan mahram kita. Moga tidak letih aje kita berpuasa sebulan lamanya.

Cerita puasa cerita raya... masuk sudah pagi raya. Sembahyang raya janganlah lupa. Lepas solat berziarahlah kita jangan duk melekat depan TV aje. Jaga diri, jaga aurat hulur salam biar bertempat jangan dihulur pada yang tidak berhak, bersentuhan itu larangan agama. Cukuplah kisah lepas-lepas... jangan diulang cerita lama moga berkatlah puasa dan raya kali ini.

Cerita puasa cerita raya... Cerita puasa mahupun raya bukan sebuah cerita dongengan. Jauh sekali cerita rekaan. Bukan juga adat kebiasaan tapi ibadat yang telah ditetapkan oleh Yang Maha Esa. Bila dikata sebagai ibadat, wajiblah dijaga segala peraturan mahupun syarat. Barulah akan dapat segala rahmat hidup pula dilimpahi berkat. Jangan di campur ibadat dan adat jauh sekali dikongsi raya. Ingatlah sahabat mahupan saudara, raya hak milik kita sahaja. Bukan barang mainan suka-suka. Jangan dipermain perkara teras bimbang rosak segala amalan.

Cerita puasa cerita raya... Ya, Allah moga Ramadhan dan Syawal ini merupakan Ramadhan dan syawal yang terbaik untuk kami. Pimpinilah kami ke jalan mu... HambaMu terlalu lemah akan godaan dunia yang menghimpit. Amin.