Posts

Showing posts with the label RenunGan

shyyyy..dah kena "sembur"

Image
Hye semua..
Sambungan cerita kini bersambung

hehehehe.. sesuka hati je.

2 hari sebelum kejadian ini
aku di serang ini..

Bermulanya aku makan kuey teow.. Then malam tu lepas balik kerja, aku dah start gatal-gatal.
Mulanya aku ingat mungkin sebab aku mandi & balik lewat. Tapi lepas mandi pon terkeruk-keruk macam beruk. ishk! Lain macam sungguh..
Bila nak tidur ok sikit. Dah tengah malam mula tak sedap. Tangan kebas muka keras.. Badan gatal. Bukan badan je kaki ke tapak kaki Tangan ke tapak tangan Asal ni??
Bangun g tengok! Muka dah tak rupa muka aku dah! Mata sepet tambah lak bengkak. Dengan merahnya lagi.. Mula gatal-gatal tu hanya bintik-bintk macam kena gigit nyamuk. Lama-lama makin lebar & bersambung, bengkak & dah rupa peta pon ade. SIYES beb aku tak tipu!
Aku menyusu, mengandung.. fikir kena anak je.. Ya Allah dugaan apakah ini???
Anak, anak, anak..
Dah tak tahan punya pasal, sebab ashik terkeruk-keruk sampai aku menangis kot. Incik suami pon terkejut tengok aku. Terus…

FADHILAT PUASA-PUASA SUNNAT SEPANJANG TAHUN

Image
Puasa enam hari dalam bulan Syawal
Fadhilat atau keutamaannya sangat besar sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Riwayat Muslim)

Cara melakukannya yang terbaik (afdal) secara berturut-turut dan dimulakan pada hari kedua bulan Syawal, tetapi boleh dan sah dengan tidak berturut-turut, misalnya sehari puasa dua hari tidak, kemudian puasa lagi, asalkan genap enam hari didalam bulan Syawal. Malah sesetengah ulama mengharuskan puasa enam hari dalam bulan Syawal diniatkan berserta puasa qadha Ramadhan.


Puasa hari 'Arafah (9 Zulhijjah)
Disunatkan kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat besar sebagaimana dijelaskan menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. ujurnya, Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah, sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lal…

JANGAN !!!

- JANGAN tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki Mahal kerana berpagi-pagi itu membuka pintu Berkat.

- JANGAN makan tanpa membaca BISMILLAH dan DOA makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

-JANGAN tambah perhiasan di badan kerana Allah sudah jadikan Manusia Makhluk yang paling Sempurna

- JANGAN keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

- JANGAN pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.Makruh dan mewarisi kepapaan.

- JANGAN biarkan Mata liar di perjalanan.. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

- JANGAN menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.
- JANGAN ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang Kita bersalah.
- JANGAN mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan Kita hilang bahagia.

- JANGAN lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita. Nanti Kita sombong apabila berjaya.Kalau gagal kecewa pula.

- JANGAN bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur da…

Jangan bertangguh untuk kebaikan

Image

Kita Sebenarnya

......lebih gembira menyambut 1 Januari daripada 1 Muharram !
......lebih tahu apa itu 14 Februari daripada 12 Rabiulawal !
......lebih membesarkan hari Sabtu dan Ahad daripada hari Jumaat !
......lebih khusyuk mendengar lagu daripada mendengar Azan !
......lebih suka lepak, tidur, tengok TV...dll daripada Solat dan mengaji !

......lebih tahu tentang artis pujaan kita daripada nama nabi-nabi Allah !
......lebih suka menyebut hello! dan hi! daripada Assalamualaikum !
......lebih suka menyanyi dangdut, rap, hip-hop...dll daripada berwirid atau bertahmid !
......lebih suka memuji manusia daripada Tuhan kita sendiri !

......lebih suka membaca majalah hiburan daripada buku-buku agama !
......lebih suka ke konsert, karaoke daripada ke ceramah agama !
......lebih suka memaki, mengumpat orang daripada memuji mereka !
......lebih suka mencarut, @#!*@!! daripada menyebut MasyaAllah !
......lebih suka kemungkaran daripada membuat kebaikan !
......lebih bangga dengan kejahilan kita daripada bersyukur dengan ke…

DIA Maha Mengetahui

Image
source: Rabiatul Taufiqa

Jika Allah tidak memberi kita apa yang kita mahu,
Dia tahu itu bukan apa yang kita perlukan..
Dan jika Allah mengambil sesuatu dari genggaman kita,
Dia tidak menghukum kita tetapi semata-mata mengosongkan tangan kita untuk menerima sesuatu yang lebih baik..
Dia tahu segalanya..SubhanAllah!

16 Fakta Menakjubkan Bayi baru lahir

Image
Shared from here

# Bayi tiada kepala lutut. Ia tidak membentuk sehinggalah bayi berusia 6 bulan

# Bayi tiada air mata. Mereka menangis dan menjerit tetapi air mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia 5 minggu.

# Mereka mempunyai lebih tulang. Orang dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang. Kebanyakan dari tulang tersebut bercantum semasa bayi membesar.

# Empat dari 10 bayi mempunyai tanda lahir.

# Bayi mempunyai deria bau yang kuat. Boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.

# Penglihatan bayi kabur sebaik sahaja dilahirkan.

# Rambut bayi yang tumbuh semasa dalam rahim ibu akan gugur beransur ansur dan digantikan sepenuhnya oleh rambut baru apabila berusia 6 bulan.

# Bayi baru lahir secara genetiknya mempunyai deria bunyi yang kuat. Boleh membezakan bunyi-buyian dan boleh mengenali suara ibu serta merta semasa dilahirkan

# Deria rasa bayi masih tidak berbentuknya sepenuhnya semasa lahir. Tidak boleh membezakan rasa seperti manis atau masin dengan baik.

# Jantung bayi baru la…

Sebelum tidor..

Hai semua..
Sebelum aku tutup cerita aku untuk hari ni,
aku nak berkongsi kata-kata pujangga..wuwuwuwuwu


Kata-kata Profesor Ungku Aziz
1. Rajin bercakap, rajin bekerja - Bagus sekali
2. Rajin bekerja, malas bercakap - Kena buli
3. Malas bekerja, rajin bercakap - Wayang cina
4. Malas bekerja, malas bercakap - Tak guna
5. Malas bekerja, suka mengadu - Nyanyuk
6. Malas bekerja, suka ponteng - Baik berhenti
7. Malas bekerja, suka menyibuk - Baik mati!

yang mana kita?
fikir-fikirkan, ubah-ubahkan..huhuhuu

Selamat Malam.. ;-)


sumber Facebook

Renungan yang akan membuatmu kembali tersenyum

Di saat kamu ingin melepaskan seseorang,
ingatlah pada saat kamu ingin mendapatkannya

Di saat kamu mulai tidak mencintainya,
ingatlah saat pertama kamu jatuh cinta padanya

Di saat kamu mulai bosan dengannya,
ingatlah selalu saat terindah bersamanya

Di saat kamu ingin menduakannya,
ingatlah bahwa dia selalu setia kepadamu

Di saat kamu ingin membohonginya,
ingatlah dia telah jujur kepadamu,
Maka kamu akan merasakan dia sangat bererti untukmu

Jangan sampai di saat dia sudah tidak lagi di sisimu,
kamu baru menyadari semua arti dirinya untukmu

Yang indah hanya sementara

Yang abadi adalah kenangan

Yang ikhlas hanya dari hati

Yang tulus hanya dari sanubari

Tidak mudah mencari yang telah hilang

Tidak mudah mengejar impian

Namun yang lebih susah adalah mempertahankan yang ada

Karena walaupun tergenggam bisa terlepas juga

Ingatlah kata pepatah: "Jika kamu tidak memiliki apa yang kamu sukai, maka sukailah apa yang kamu miliki saat ini"

Belajar menerima apa adanya dan berpikir positif

Hidup bagaikan mimpi, se…

Hargailah ia..

Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh t…

Aku + dia = bersama

"Aku terima nikahnya dgn si dia binti si ayah dia dgn mas kahwinnya RM..”

Bunyi macam senang ???
nah erti sebenar dia:

“Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yg dia buat,dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lg ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku”

beratnya tanggungjawab seorang suami. so para isteri sanggupkah kalian mengheret suami kesayanganmu ke neraka? fikir-fikirkan..

peringatan keras untuk diri sendiri!


tq for sharing miss wani

Aku selalu kata..

Image
hye semua..

ni semua sebagai renungan ye.
tak de kaitan dengan sesiapa melainkan ianya hanya cerita aku.

Aku selalu kata..
dulu..
Kenapa aku susah nak masuk asrama?
Aku teringin sangat.
Nape Mama Abah tak bagi?!
Malangnya..orang lain senang je.

Tapi aku tak tau Mama Abah perlukan aku.
Bila aku dok asrama aku ashik nak balik je.
Bila aku dok asrama aku demam siapa yang aku cari? Mama jugak


Aku selalu kata..
Kenapa tak de orang minat aku?
Hodoh sangat ke aku?
Bodoh sangat ke?
Gemok sangat ke?

Tapi aku tak sedar, kalau tak de orang minat, aku tak terdedah dengan maksiat.
Tak de sape nak pengang selain suami aku kan?
Tak bangga ke aku bila aku tak ramai orang minat last aku kawen dalam keadaan yang tiada sesiapa yang penah memiliki aku?
Tapi aku da pernah couple..rugi!


Aku selalu kata..
Kenapa abah slalu soh along buat tu ni sendiri?
Adik2 tak macam tu.

Tapi aku tak tau yang aku sulong. Abah nak aku berdikari & kuat. Dalam Masa yang sama abah susah nak lepaskan aku buat semua benda sendiri.


aku slalu pk knpa …

Motivasi Diri

Image
Kita memerlukan sesuatu yang boleh menjadi daya pendorong atau motivasi untuk melakukan sesuatu pekerjaan.



Kalau pelajar yang ingin berjaya tentu memerlukan motivasi diri untuk mencapai kejayaan.



Bagi seorang pekerja pula, tentu memerlukan motivasi untuk melakukan pekerjaan dengan baik...tambahan pula perlu melakukan kerja yang sama setiap hari. Tentu bosan akan muncul jua di dalam hati.



Di bawah ni ada beberapa tips yang boleh kita sama2 mempraktikkan untuk motivasi diri..





Rancangkan dahulu apa yang perlu dibuat dan tetapkan matlamat.







Senyumlah selalu..senyuman boleh menenangkan jiwa dan juga sebagai sedekah.





Dapatkan rehat dan tidur yang berkualiti..jangan tidor berlebihan.





Jangan membahayakan diri sendiri atau menzalimi diri..kecuali dah lama hidup ..ok





Binalah persahabatan yang erat dan saling menyayangi..kerja satu team..





Sesekali hiburkanlah hati sendiri dengan melakukan apa yang diminati.





Tonjolkan penampilan diri yang menarik dan kemas. Sesekali bergaya, apa salahnya.





Kawal berat badan a…