Showing posts with label RenunGan. Show all posts
Showing posts with label RenunGan. Show all posts

Thursday, December 26, 2013

shyyyy..dah kena "sembur"

Hye semua..
Sambungan cerita kini bersambung

hehehehe.. sesuka hati je.

2 hari sebelum kejadian ini
aku di serang ini..

ini bukan aku, tapi yang ini yang berlaku kepada aku..
Bermulanya aku makan kuey teow.. Then malam tu lepas balik kerja, aku dah start gatal-gatal.
Mulanya aku ingat mungkin sebab aku mandi & balik lewat. Tapi lepas mandi pon terkeruk-keruk macam beruk. ishk! Lain macam sungguh..

Bila nak tidur ok sikit. Dah tengah malam mula tak sedap.
Tangan kebas muka keras.. Badan gatal. Bukan badan je kaki ke tapak kaki Tangan ke tapak tangan
Asal ni??

Bangun g tengok!
Muka dah tak rupa muka aku dah! Mata sepet tambah lak bengkak. Dengan merahnya lagi.. Mula gatal-gatal tu hanya bintik-bintk macam kena gigit nyamuk. Lama-lama makin lebar & bersambung, bengkak & dah rupa peta pon ade. SIYES beb aku tak tipu!

Aku menyusu, mengandung.. fikir kena anak je..
Ya Allah dugaan apakah ini???

Anak, anak, anak..

Dah tak tahan punya pasal, sebab ashik terkeruk-keruk sampai aku menangis kot.
Incik suami pon terkejut tengok aku. Terus je dia bersiap g mandi kul 3 PAGI tu bawa Alya sekali.

Buka Medical Card tengok mana yang boleh terjah pagi-pagi ni. Okes Hospital Pantai Cheras. Terjah! TAPI KATANYA.. TAHAN WAD JE BOLEH GUNA. hurmmmmmmmm.. sebab ni kira tengah malam so kena DOUBLE PAY!! Agak BODOH jugak la aku. Baru aku tau MEDICAL CARD macam ni..


  
Masa mengandung Alya dulu aku kena gestrik yang teruk sampai masuk air. Abah bawa g klinik mana tah..masuk air JE RM300++.

"DUIT BUKAN SEGALANYA..TAPI SEGALANYA PERLUKAN DUIT"

mana nak cekau??!! Terus je cancel & HKL juga aku mendarat.

Dipendekkan cerita.. Aku kena alahan..2 picagari ubat, masuk terus melalui injection. Berpinau aku. Sampai nak muntah. Balik dari HKL biasa la menyusukan Alya dengan dia sekali lalok. Incik suami sampai rumah, solat & bergeras untuk ke tempat kerja pula. Aku & Alya memang dah tak sedar ape.

Perasan or tak, memang sakit kita tanggung. Tapi orang lain turut merasakannya. Tak kisah la, rasa beban ke, rasa sedih ke, pedih ke, penat ke. Nak-nak orang yang tersayang. Mesti dorang risau. Oleh itu, jagalah kesihatan ANDA. Tak sayang diri tak pe. Tapi INGAT mereka yang menyayangi kita..*iklan =P

Sambung lagi..
Ubat macam biasa la..semua yang mengantuk.. If aku makan, kompom effect Alya skali.
Gatal-gatal ni tak berhenti lagi..
Malam aku inaikan Syamin, gatal-gatal makin menggatal! Air inai tu aku sapu kat tangan. Kasi sejuk. Sebab bila dah gatal, kulit macam terbakar, kebas. Eh entahlah.. sampai di hari Syamin nikah aku still gatal, nasib siang tu surut. Cuma miang. Kalau tak mesti aku tak bergambar. Magickan..

ni betul-betul tangan aku, masa malam berinai Syamin. Dari bintik-bintik now & bersambung macam peta.

Malam lepas majlis, aku di serang lagi..tak payah cakap la berapa kali aku bangun tengah malam tu, sebab terkeruk-keruk. Sampai merah aku garu. Mujur tak luka je. Esoknya try g kolam air panas. Surut la juga..mungkin sebab dah siang. Malam, dia dah nak start gatal. Mama ajak jumpa atok ni. Dia bagi air tangkal sikit & kunyit yang dah di baca & di bland suruh sapu. Memang dia cakap ade "benda" dah ikot. memang seramlah. Dah la mengandung..

Atok tu ajar, kalau gatal tu nak bersambung, ambil pisau pisahkan dia. Tekan-tekan, macam nak potong betul tu. Tapi make sure tengok ibu dia..means dia start kat mana. Aku ingat pakai belakang pisau, rupanya memang kena pakai betul-betul mata pisau. Huh seram.. kot berdarah...tak dapat bayang.

Balik mandi semua bagai. Aku minum air & sapu sikit kat area yang mula dah naik. Tawakal je. Tak larat da makan ubat.. mengantuk je dapat. Kesian Alya, kesian baby. Malam tu memang miang tak gatal dah tak bersambung. 3 hari lepas tu barulah beransur pulih. Alhamdulillah..

Apa-pon ade sikit benda aku nak share..

Surah Thariq, Ayat 4
Aku sempat tengok Tanyalah Ustaz.. ni Ustaz Sharhan Shafie bagi. Ayat pemisah jin & manusia. Kadang kita pergi tah mana-mana, dan mungkin ada yang mengikut. So belum masuk rumah baca..


share dari blog seseorang::

bila berdoa, jangan terlalu mengharapkan kesembuhan, biarlah itu menjadi yang terakhir sekali...
Seeloknya niatlah bahawa doa yang kita baca tu, bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah,
Mengadu kepada Allah atas segala sesuatu, Mendekatkan diri kepada Allah,
sekaligus berharap Allah memberi kesembuhan kepada penyakit kita...

TAPI,
Jika berdoa banyak kali, x dimakbulkan,
ustaz suruh kita check diri kita balik...
Bagaimana hubungan kita dengan Allah...

Wednesday, August 1, 2012

FADHILAT PUASA-PUASA SUNNAT SEPANJANG TAHUN

Puasa enam hari dalam bulan Syawal
Fadhilat atau keutamaannya sangat besar sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Riwayat Muslim)

Cara melakukannya yang terbaik (afdal) secara berturut-turut dan dimulakan pada hari kedua bulan Syawal, tetapi boleh dan sah dengan tidak berturut-turut, misalnya sehari puasa dua hari tidak, kemudian puasa lagi, asalkan genap enam hari didalam bulan Syawal. Malah sesetengah ulama mengharuskan puasa enam hari dalam bulan Syawal diniatkan berserta puasa qadha Ramadhan.


Puasa hari 'Arafah (9 Zulhijjah)
Disunatkan kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat besar sebagaimana dijelaskan menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. ujurnya, Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah, sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya." (Riwayatkan oleh Muslim dan al-Turmuzi)

Menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. juga bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Puasa pada hari 'Arafah itu menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan datanag." (Diriwayat oleh Muslim)


Puasa pada bulan Muharram
Daripada Abi Hurairah r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. yang maksudnya: "Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Allah iaitu bulan Muharram dan seafdal-afdal solat selepas solat fardhu ialah solat malam." (Riwayat Muslim)

Daripada Ibu 'Abbas r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. maksudnya: "Sesiapa berpuasa pada hari 'Arafah nescaya terhapus dosanya dua tahun dan sesiapa berpuasa satu hari daripada bulan Muharram maka untuknya setiap sehari (mendapat pahala) 30 hari." (Dikeluarkan oleh al-Tabrani)


Puasa pada hari 'Asyura (10 Muharram)
Daripada Abi Qatadah r.a. bahawasanya Rasullullah s.a.w. telah ditanya mengenai puasa hari 'Asyura (yakni hari ke-10 bulan Muharram) maka sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: "Ia akan menghapuskan dosa setahun yang lalu." (Riwayat Muslim)


Puasa hari Tasu'a (Tanggal 9 Muharram)
Ia disunatkan, namun Rasullullah s.a.w. belum sempat mengerjakannya, bagaimanapun Baginda s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada 9 Muharra,." (Riwayat Ahmad dan Muslim)

PERINGATAN
Puasa sunnat pada hari ke-10 Muharram hendaklah digabungkan dengan hari sebelumnya iaitu pada hari ke-9 atau dengan hari selepasnya (yakni hari ke-11) dan lebih baik lagi dikerjakan tiga hari berturut-turut iaitu ke-9,ke-10 dan ke-11. Jika ditunggalkan 10 Muharram sahaja maka hukumnya makruh kerana menyerupai amalan orang Yahudi.
Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: "Berpuasalah pada hari 'Asyura (10 Muharram) dan jangalah menyamai perbuatan orang Yahudi; oleh itu berpuasalah sehari sebelum dan sehari sesudahnya." (Riwayat Imam Ahmad)



Puasa bulan Sya'aban
Daripada Usamah bin Zaid r.a. katanya, aku berkata: "Wahai Rasullullah, tidak saya lihat tuan hamba berpuasa satu bulan daripada bulan-bulan (dalam setahun selain Ramadhan) seperti tuan berpuasa pada bulan Sya'aban." Sabda Rasullullah s.a.w.: "Bulan ini (yakni bulan Sya'aban) ialah bulan yang manusia lalai padanya antara Rajab dan Ramadhan, pada hal ia (yakni bulan Sya'aban) adalah bulan diangkat amalan kepada Tuhan seru sekelian alam, maka aku suka amalanku diangkat dan aku berpuasa." (Riwayat al-Nasai)

Ummu Salamah r.a. pula berkata: "Tidak pernah aku lihat Rasullullah s.a.w. berpuasa dua bulan berturut-turut melainkan pada bulan Sya'aban dan Ramadhan." (Riwayat al-Turmuzi)


Puasa pada hari Isnin dan Khamis
Daripada Abi Hurairah r.a. daripada Rasullullah s.a.w. sabdanya: "Diperlihatkan (kehadrat Allah s.w.t.) segala amalan itu pada hari Isnin dan Khamis, justeru saya suka ketika diperlihatkan amalan-amalanku itu sedang aku berpuasa." (Riwayat al-Turmuzi)

Menurut riwayat Muslim diterima daripada Abu Qatadah, pernah ditanyakan kepada Rasullullah sa.w. tentang puasa pada hari Isnin, maka Baginda s.a.w. menjawab dengan sabdanya yang bermaksud: Itulah hari yang padanya aku dilahirkan, padanya aku dibangkitkan menajdi Rasul dan padanya Al-Quran diturunkan kepadaku." (Subul al-Salam)


Puasa hari Rabu, Khamis dan Jumaat
Daripada 'Ubaid bin Muslim al-Qurasyi daripada bapanya r.a. ujurnya, aku bertanya atau ditanya oleh Baginda Rasullullah s.a.w. mengenai puasa dahar (sepanjang tahun), maka Baginda Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Tidak (maksudnya tidak dibenarkan puasa tersebut), kerana sesungguhnya untuk keluargamu atas dirimu ada hak. Oleh itu berpuasalah pada bulan Ramadhan dan yang mengikutinya (enam hari dalam bulan Syawal), dan pada setiap hari Rabu dan Khamis, maka anda sungguh telah (mendapat pahala) puasa sepanjang tahun dan anda juga telah berbuka." (Riwayat Abu Dawud, al-Nasai dan al-Turmuzi)

Daripada Anas bin Malik r.a. bahawa beliau telah mendengar Rasullullah s.a.w. bersabda bermaksud: Sesiapa berpuasa pada hari Rabu, Khamis dan Jumaat, nescaya Allah s.w.t. membina untuknya sebuah istana disyurga daripada permata, yaqut dan zabarzad dan dicatat baginya bebas dari api neraka>" (Riwayat al-Tabrani)

Menerusi riwayat daripada Ibnu Umar r.a., Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa pada hari Rabu, Khamis dan Jumaat, kemudian bersedekah pada hari Jumaat sedikit atau banyak, nescaya diampunkan semua dosanya hingga menjadi seperti bayi yang baru dilahirkan oleh ibunya, bersih daripada segala dosa." (Dikeluarkan oleh al-Tabrani)


Puasa pada hari Putih (13,14 dan 15 bulan Islam)
Diriwayatkan daripada Jarir r.a. daripada Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Berpuasa tiga hari pada setiap bulan adalah puasa sepanjang tahun iaitu puasa pada hari-hari putih - pada hari 13,14 dan 15 (bulan Qamariyah)." (Riwayat al-Nasai dengan sanad yang sohih)


Puasa tiga hari pada setiap bulan
Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abi Qatadah, bahawasanya Baginda Rasullullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Puasa tiga hari pada setiap bulan, Ramadhan ke Ramadhan itulah puasa sepanjang masa."

Mengenai berpuasa tiga hari pada setiap bulan, ada beberapa pendapat Ulama. Antaranya dikatakan puasa tiga hari itu ialah puasa pada 13,14 dan 15. Inilah pendapat kebanyakkan Ulama, antara lain Umar, Ibnu Mas'ud, Abu Zar, al-Syafi'i, Abu Hanifah, Ahmad dan Ishaq.

Sementara al-Nakha'i berpendapat ialah puasa tiga hari pada akhir bulan.


Puasa selang-seli (sehari puasa sehari tidak)
Hadith daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al-'As r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Telah sampai berita kepadaku bahawa anda berpuasa pada waktu siang dan berjaga (kerana beribadah) waktu malam. Jangan buat demikian kerana untuk jasadmu atas dirimu ada habuan, untuk matamu atas dirimu ada habuan dan untuk isterimu ada habuan. Puasalah dan berbukalah. Puasa tiga hari pada setiap bulan, maka dengan demikian anda mendapat pahala sepanjang tahun." Aku berkata: " Wahai Rasullullah, aku mempunyai kekuatan (keupayaan untuk berpuasa). Sabda Baginda Rasullullah s.a.w. "Maka berpuasalah puasa NabiDaud a.s. iaitu berpuasalah sehari dan berbuka sehari." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al'As katanya, telah bersabda Rasullullah sa.w. bermaksud: "Puasa yang paling disukai oleh Allah s.w.t. ialah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah s.w.t. ialah solat Nabi Daud, baginda tidur separuh malam dan bangun beribadah sepertiga malam dan tidur seperempat malam dan baginda berpuasa sehari dan berbuka sehari." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

PERINGATAN
Dalam mencari pahala puasa sunnat, jangan tersalah hari-hari yang diharamkan berpuasa iaitu:
TANGGAL 1 SYAWAL (HARI RAYA AIDIL FITRI)
10 ZULHIJJAH (HARI RAYA AIDIL ADHA)HARI-HARI TASYRIQ: 11, 12 DAN 13 ZULHIJJAH
HARI SYAK MUNGKIN HARI MULA BERPUASA (30 SYA'ABAN)
SELEPAS 15 SYA'ABAN JIKA BUKAN PUASA QADHA ATAU NAZAR ATAU TIADA HUBUNGAN DENGAN PUASA PADA HARI SEBELUMNYA, ATAU BUKAN HARI YANG BIASA BERPUASA
PUASA SUNNAT BAGI WANITA TANPA IZIN SUAMI (JIKA SUAMI BERMUKIM YAKNI TAK MUSAFIR ATAU BERPERGIAN JAUH)

JANGAN PULA BERPUASA PADA HARI-HARI YANG DIMAKRUHKAN:
PUASA ORANG YANG SAKIT BERSANGATAN
PUASA ORANG YANG SANGAT TUA
PUASA WANITA YANG HAMIL
PUASA ORANG YANG MUSAFIR
PUASA PADA HARI 'ARAFAH BAGI ORANG YANG MENGERJAKAN HAJI
PUASA PADA HARI SABTU SAHAJA (DITUNGGALKAN)
PUASA PADA HARI JUMAAT SAHAJA (DITUNGGALKAN)
PUASA ASALNYA SUNNAT DIKERJAKAN OLEH ORANG YANG MENANGGUNG PUASA QADHA
PUASA SEPANJANG TAHUN (SEPANJANG MASA)

ORANG YANG MENGERJAKAN PUASA WAJIB DIKEHENDAKI BERNIAT PUASA PADA WAKTU MALAM. ADAPUN PUASA SUNNAT BOLEH BERNIAT PADA PAGI HARI SEBELUM TERGELINCIR MATAHARI (BELUM MASUK WAKTU ZUHUR) DENGAN SYARAT BELUM MELAKUKAN PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA

NIAT PUASA TIDAK SEMESTINYA DENGAN MELAFAZKAN DALAM BAHASA ARAB, MEMADAI MELINTASKAN DIDALAM HATI DENGAN APA-APA JUGA BAHASA YANG KITA FAHAMI, IAITU BAHAWA KITA HENDAK MELAKUKAN PUASA (SEBUT JENIS PUASANYA) PADA HARI ESOK (JIKA NIAT PADA WAKTU MALAM) ATAU PADA HARI INI (JIKA BERNIAT PADA WAKTU DINIHARI ATAU WAKTU SAHUR ATAU PADA SEBELAH PAGI SELEPAS SUBUH JIKA PUASA SUNNAT)


untuk pengetahuan & sharing2 hehehe~ aku pun dah lupa mana aku copy =D

Friday, May 18, 2012

JANGAN !!!

- JANGAN tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki Mahal kerana berpagi-pagi itu membuka pintu Berkat.

- JANGAN makan tanpa membaca BISMILLAH dan DOA makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

-JANGAN tambah perhiasan di badan kerana Allah sudah jadikan Manusia Makhluk yang paling Sempurna

- JANGAN keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

- JANGAN pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.Makruh dan mewarisi kepapaan.

- JANGAN biarkan Mata liar di perjalanan.. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

- JANGAN menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.
- JANGAN ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang Kita bersalah.
- JANGAN mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan Kita hilang bahagia.

- JANGAN lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita. Nanti Kita sombong apabila berjaya.Kalau gagal kecewa pula.

- JANGAN bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki Kita.

- JANGAN banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

- JANGAN biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada Kita.

- JANGAN suka menganiaya manusia atau haiwan.. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

- JANGAN terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

- JANGAN mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan Kita.


shared from:: FaceBook

Friday, March 9, 2012

Kita Sebenarnya

......lebih gembira menyambut 1 Januari daripada 1 Muharram !
......lebih tahu apa itu 14 Februari daripada 12 Rabiulawal !
......lebih membesarkan hari Sabtu dan Ahad daripada hari Jumaat !
......lebih khusyuk mendengar lagu daripada mendengar Azan !
......lebih suka lepak, tidur, tengok TV...dll daripada Solat dan mengaji !

......lebih tahu tentang artis pujaan kita daripada nama nabi-nabi Allah !
......lebih suka menyebut hello! dan hi! daripada Assalamualaikum !
......lebih suka menyanyi dangdut, rap, hip-hop...dll daripada berwirid atau bertahmid !
......lebih suka memuji manusia daripada Tuhan kita sendiri !

......lebih suka membaca majalah hiburan daripada buku-buku agama !
......lebih suka ke konsert, karaoke daripada ke ceramah agama !
......lebih suka memaki, mengumpat orang daripada memuji mereka !
......lebih suka mencarut, @#!*@!! daripada menyebut MasyaAllah !
......lebih suka kemungkaran daripada membuat kebaikan !
......lebih bangga dengan kejahilan kita daripada bersyukur dengan keimanan kita !
.......lebih cintakan dunia daripada urusan akhirat !

TETAPI bila ditanya arah tujuan kita, kita pasti akan jawab bahawa...

KITA SEBENARNYA....lebih suka menuju ke Syurga daripada ke Neraka !

Layakkah kita dengan Syurga Milik Allah???



WALLAHHUALLAM


creadit to Facebook

Friday, December 16, 2011

DIA Maha Mengetahui

source: Rabiatul Taufiqa

Jika Allah tidak memberi kita apa yang kita mahu,
Dia tahu itu bukan apa yang kita perlukan..
Dan jika Allah mengambil sesuatu dari genggaman kita,
Dia tidak menghukum kita tetapi semata-mata mengosongkan tangan kita untuk menerima sesuatu yang lebih baik..
Dia tahu segalanya..SubhanAllah!

Thursday, December 1, 2011

16 Fakta Menakjubkan Bayi baru lahir

Shared from here

# Bayi tiada kepala lutut. Ia tidak membentuk sehinggalah bayi berusia 6 bulan

# Bayi tiada air mata. Mereka menangis dan menjerit tetapi air mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia 5 minggu.

# Mereka mempunyai lebih tulang. Orang dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang. Kebanyakan dari tulang tersebut bercantum semasa bayi membesar.

# Empat dari 10 bayi mempunyai tanda lahir.

# Bayi mempunyai deria bau yang kuat. Boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.

# Penglihatan bayi kabur sebaik sahaja dilahirkan.

# Rambut bayi yang tumbuh semasa dalam rahim ibu akan gugur beransur ansur dan digantikan sepenuhnya oleh rambut baru apabila berusia 6 bulan.

# Bayi baru lahir secara genetiknya mempunyai deria bunyi yang kuat. Boleh membezakan bunyi-buyian dan boleh mengenali suara ibu serta merta semasa dilahirkan

# Deria rasa bayi masih tidak berbentuknya sepenuhnya semasa lahir. Tidak boleh membezakan rasa seperti manis atau masin dengan baik.

# Jantung bayi baru lahir berdenyut diantara 120-160 degupan seminit berbanding dengan degupan jantung orang dewasa iaitu 60-80 seminit.

# Bayi bernafas lebih cepat iaitu 30-50 nafas seminit berbanding dengan orang dewasa 16-20 nafas seminit.

# Berat bayi bertambah 2 kali ganda dari berat semasa lahir pada usia 6 bulan.

# Mendengarkan music klasikal menambah kepintaran bayi.

# Bayi baru lahir tidur 15-20 jam sehari.

# Bayi cuma mempunyai satu lapisan kulit sebab itulah ia akan alah dan kemerahan dengan senang kepada losyen wangi, sentuhan kasar, gigitan serangga dan sebagainya.

# Bayi mempunyai kebolehan menyelam sebaik dilahirkan tetapi kebolehan tersebut akan hilang dengan cepatnya.

Friday, October 28, 2011

Sebelum tidor..

Hai semua..
Sebelum aku tutup cerita aku untuk hari ni,
aku nak berkongsi kata-kata pujangga..wuwuwuwuwu


Kata-kata Profesor Ungku Aziz

1. Rajin bercakap, rajin bekerja - Bagus sekali
2. Rajin bekerja, malas bercakap - Kena buli
3. Malas bekerja, rajin bercakap - Wayang cina
4. Malas bekerja, malas bercakap - Tak guna
5. Malas bekerja, suka mengadu - Nyanyuk
6. Malas bekerja, suka ponteng - Baik berhenti
7. Malas bekerja, suka menyibuk - Baik mati!

yang mana kita?
fikir-fikirkan, ubah-ubahkan..huhuhuu

Selamat Malam.. ;-)


sumber Facebook

Thursday, October 27, 2011

Renungan yang akan membuatmu kembali tersenyum

Di saat kamu ingin melepaskan seseorang,
ingatlah pada saat kamu ingin mendapatkannya

Di saat kamu mulai tidak mencintainya,
ingatlah saat pertama kamu jatuh cinta padanya

Di saat kamu mulai bosan dengannya,
ingatlah selalu saat terindah bersamanya

Di saat kamu ingin menduakannya,
ingatlah bahwa dia selalu setia kepadamu

Di saat kamu ingin membohonginya,
ingatlah dia telah jujur kepadamu,
Maka kamu akan merasakan dia sangat bererti untukmu

Jangan sampai di saat dia sudah tidak lagi di sisimu,
kamu baru menyadari semua arti dirinya untukmu

Yang indah hanya sementara

Yang abadi adalah kenangan

Yang ikhlas hanya dari hati

Yang tulus hanya dari sanubari

Tidak mudah mencari yang telah hilang

Tidak mudah mengejar impian

Namun yang lebih susah adalah mempertahankan yang ada

Karena walaupun tergenggam bisa terlepas juga

Ingatlah kata pepatah: "Jika kamu tidak memiliki apa yang kamu sukai, maka sukailah apa yang kamu miliki saat ini"

Belajar menerima apa adanya dan berpikir positif

Hidup bagaikan mimpi, seindah apapun,
begitu bangun semuanya akan sirna tak berbekas

Rumah mewah, harta benda, kedudukan, jawatan,
namun ketika nafas terakhir tiba,
sebatang jarum pun tak dapat dibawa,
sehelai benang pun tak bisa dimiliki

Apalagi yang mahu diperebutkan

Apalagi yang mahu disombongkan

Maka jalanilah hidup ini dengan keinsafan nurani

Jangan terlalu perhitungan

Jangan hanya mahu menang sendiri

Jangan suka menyakiti sesama,
apalagi terhadap mereka yang berjasa bagi kita

Belajarlah tiada hari tanpa kasih

Selalu berlapang dada dan mengalah

Hidup senantiasa ceria dan leluasa

Tak ada yang tak bisa di ikhlaskan

Tak ada sakit hati yang tak bisa dimaafkan

Tak ada dendam yang tak bisa terhapus


* p/s: "Jika kamu tidak memiliki apa yang kamu sukai, maka sukailah apa yang kamu miliki saat ini"

kreadit here

Friday, October 14, 2011

Hargailah ia..

Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup!



Perbezaan antara mereka yang berjaya dengan yang lain bukanlah kerana kekurangan kekuatan atau ilmu, tetapi lebih kepada kekurangan kesungguhan dan kemahuan


be the best =')
terima kasih Allah atas nikmat yang kau berikan..
semoga ini menjadi kekuatan untuk kita supaya jangan mudah putus asa & sentiasa menghargai apa yang kita ada.

Tuesday, September 6, 2011

Aku + dia = bersama

"Aku terima nikahnya dgn si dia binti si ayah dia dgn mas kahwinnya RM..”

Bunyi macam senang ???
nah erti sebenar dia:

“Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yg dia buat,dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lg ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku”

beratnya tanggungjawab seorang suami. so para isteri sanggupkah kalian mengheret suami kesayanganmu ke neraka? fikir-fikirkan..

peringatan keras untuk diri sendiri!


tq for sharing miss wani

Wednesday, August 10, 2011

Aku selalu kata..

hye semua..

ni semua sebagai renungan ye.
tak de kaitan dengan sesiapa melainkan ianya hanya cerita aku.

Aku selalu kata..
dulu..
Kenapa aku susah nak masuk asrama?
Aku teringin sangat.
Nape Mama Abah tak bagi?!
Malangnya..orang lain senang je.

Tapi
aku tak tau Mama Abah perlukan aku.
Bila aku dok asrama aku ashik nak balik je.
Bila aku dok asrama aku demam siapa yang aku cari? Mama jugak


Aku selalu kata..
Kenapa tak de orang minat aku?
Hodoh sangat ke aku?
Bodoh sangat ke?
Gemok sangat ke?

Tapi aku tak sedar, kalau tak de orang minat, aku tak terdedah dengan maksiat.
Tak de sape nak pengang selain suami aku kan?
Tak bangga ke aku bila aku tak ramai orang minat last aku kawen dalam keadaan yang tiada sesiapa yang penah memiliki aku?
Tapi aku da pernah couple..rugi!


Aku selalu kata..
Kenapa abah slalu soh along buat tu ni sendiri?
Adik2 tak macam tu.

Tapi
aku tak tau yang aku sulong. Abah nak aku berdikari & kuat. Dalam Masa yang sama abah susah nak lepaskan aku buat semua benda sendiri.


aku slalu pk knpa macam ni..
knpa macam tu..
Tapi sebenarnya memang tu yang terbaik tuk aku.

Hargai hidup!

Chill AreGya..!

Motivasi Diri

Kita memerlukan sesuatu yang boleh menjadi daya pendorong atau motivasi untuk melakukan sesuatu pekerjaan.



Kalau pelajar yang ingin berjaya tentu memerlukan motivasi diri untuk mencapai kejayaan.



Bagi seorang pekerja pula, tentu memerlukan motivasi untuk melakukan pekerjaan dengan baik...tambahan pula perlu melakukan kerja yang sama setiap hari. Tentu bosan akan muncul jua di dalam hati.



Di bawah ni ada beberapa tips yang boleh kita sama2 mempraktikkan untuk motivasi diri..





Rancangkan dahulu apa yang perlu dibuat dan tetapkan matlamat.







Senyumlah selalu..senyuman boleh menenangkan jiwa dan juga sebagai sedekah.





Dapatkan rehat dan tidur yang berkualiti..jangan tidor berlebihan.





Jangan membahayakan diri sendiri atau menzalimi diri..kecuali dah lama hidup ..ok





Binalah persahabatan yang erat dan saling menyayangi..kerja satu team..





Sesekali hiburkanlah hati sendiri dengan melakukan apa yang diminati.





Tonjolkan penampilan diri yang menarik dan kemas. Sesekali bergaya, apa salahnya.





Kawal berat badan anda dan jangan terlebih makan..takut jadi obes pula.





Amalkan gaya hidup sihat. Jangan menghisap rokok..bahaya untuk kesihatan.





Lakukan pemeriksaan kesihatan menyeluruh bagi mengetahui tahap kesihatan diri.





Tenangkan fikiran dan relaks sekejap.





Mandi setiap hari... jangan malas mandi tau !





Jadilah diri sendiri (bukan orang lain) dan berbanggalah dengan kemampuan diri.





Jangan menunjuk-nunjuk atau alim-alim kucing.





Lakukan kerja seikhlas hati.





Yang paling penting, sentiasalah berdoa kepada Allah.





i got this from my eMail hehehehe