Sape dah nak Kawen..? Angkat Jari..

Salam sume..
Kali ini nak cite pasal kawen..

"Gatai na.."


Bukan gatai rasanya umo baye aku da ptt de ilmu cikit2 pasal kawen tul tak?

Kawen..
Ehmm bukan pasal seks je kne tau..

kewangan
Tatasusila
Rahsia rumah tangga
Masakan
Anak..

serba serbi la..
Nak2 gegurl..

Kamu gegurl kt luar..
Kne berani..
Bukan berani sampai tahap BOLEH NAK TERAJANG LAKI LAK!
Tu bukan berani tu KUANG AJO TU!

Maksud aku..
Korang kne r pandai kereta, moto..
Tau sikit2 bertukang
Panjat2..
Amacam setuju x?

Hahahahaha ni pendapat aku la..

Ape2 pon IZIN SUAMI TU PENTING..
Kang de lak yg bengong..IZIN SUAMI? SUME KNE MINTAK KEBENARAN KE?
Yup..tapi patut2 r..xkan nk g toilet pon nk ckp nk call suami yg kt tempat keje..

“abg ayang nk masuk toilet ni..abg bg x?”

Mau kena PANG sejibik..hahahahah

Ok2 da terjauh tersasar..
Sebenarnya aku nak cerita pasal SEBELUM KAWEN..OK KWN2.



---------RISIK, TUNANG-----------





Aku dapat idea ni dari sorang kawan yang bertanya..
Aku bagitau awal2 INI PENDAPAT AKU..SO JGN R KONDEM..TP KLU DE NK BG PANDANGAN SANGAT AKU ALU2KN OK.

Ade yang cakap susahkan bertunang..
Nak hantaran itu ini..

Jurugambar


Baju nak sewa

Nak ber Makeup bagai

Nak ade catering sume cmner tu?

Cincin nak 2 tak pon cincin 1, gelang 1

Kata pun risik & tunang..

pening!











Salah tu!
Sebenarnya kita yang menyulitkan acara tu
















Macam ni..risik kalau ikut zaman dulu (hasil aku bertanya & baca2)
Datang bertanya..kata pon merisik.

Tanya ape?

Tanya pasal anak gadis (gadis yang ingin disunting), sudah berpunya atau tidak.

Kiranya anak gadis tu belum berpunya, wakil dari lelaki akan bagi sesuatu sebagai tanda..x kira la kain pasang ke ape ke (selalunya yang boleh dipakai). Tapi lebih simbolik sekarang kepada CINCIN.



Masa ni la si lelaki nak kenal n tengok rupa paras si gadis. Dan masa ni juga family sebelah lelaki & perempuan nak kenal.


Tunang.. Bila dah setuju, pihak lelaki akan dtg bawa lagi 1 tanda sebagai pengikat antara lelaki & perempuan.

Sirih junjung merupakan adat @ symbol dalam majlis ni.



Ade juga aku dengar lagi tinggi sirih junjung tu lagi tinggi martabat perempuan tu pada lelaki tersebut. Yang aku bagi tau ni sirih junjung yang dari pihak lelaki kepada perempuan.

Tanda yang macam mna nak bagi pada perempuan?
Terpulang..selalunya orang bagi cincin.

Masa ni juga perbincangan hantaran & majlis akan diadakan antara family lelaki & perempuan.



Ok tu yang aku tau. Bila ade majlis mesti ade makan2 cikitkan..tu biase la..



Bercerita pada zaman sekarang lak..kalau kita tengok berdasarkan yang aku cerita tadi de 2 majlis betul tak? RISIK & TUNANG.

Kalau 1 majlis de 1 cincin, makanya 2 majlis 2 cincin la kan?
Apa jadi kalau xde 2 CINCIN?
Agak2 ade org nak kate?
Huhuhuhu mungkin ade.. Tapi semua bergntung pada kita..SAPE YANG NAK PKAI? SAPE PUNYA MAJLIS? Jwb sendiri OK.


Bagi aku xkisah nak BUAT RISIK SAJE KE, TUNANG SAJE KE, RISIK & TUNANG SAJE KE..IKOT MASING2.


Macam aku dulu aku buat skali jalan..TUNANG & RISIK tapi 1 CINCIN.

Majlis RISIK @ TUNANG, atau RISIK & TUNANG perlu. Bukan tuk merisik perempuan tanya dah berpunya ke belum..tapi untuk mengenalkan family lelaki dgn family perempuan. Bincang hantaran & Majlis. Buat pe nak risik2 zaman sekarang anak2 muda da bercouple..n dorang da merisik sesame sendiri. Huhuhuhu


Macamne dengan Majlis?
Cameraman, Make Up, Makan & Hantaran sume?


Selalunya kalau yang simple adalah majlis RISIK.

Ape yang orang selalu buat:
- Wakil pihak lelaki(mak ayah + adik beradik pihak lelaki) akan datang dengan membawa sebentuk cincin @ ape2 sebagai tanda.
- Then de makan2 cikit (ala2 sedara dtg raye..mcm tu r)
- Cameraman, Make up? Xde pon
- Terus bincang hantaran..cukup masa nikah..
- Simplekan?


Kalau Majlis TUNANG atau RISIK & TUNANG..

Ni yang crowded kit. Agak beso
- Wakil pihak lelaki(mak ayah + adik beradik + sedaramara terdekat pihak lelaki) akan datang dengan membawa sebentuk/ dua bentuk cincin.
- Ade hantaran 5 balas 7, 7 balas 9 n blalalalalala..
- Cameraman selalunya ade (xkira amatur ke tak, mesti ade) sebab majlis agak besarkan..
- Make Up..kalau da ok x perlu. Ikut cita rasa masing2 ade yang pkai macam da nk sanding pon ade..hahahahahah
- Makan mst ade (tapi kali ni ala2 open house..so ade jemputan r)


Agak2 faham x ape yang aku membebel ni?


Jap2 ade pesanan khidmat penaja..
• Hantaran tu kalau nak jimat buat hantaran yang mana boleh pkai untuk nikah..CONTOH: 1)KAIN PASANG YANG MANA KAIN TU AKAN DI BUAT BAJU UNTUK NIKAH..

2)KALAU BG KASUT, KASUT TUK SANDING NNT KE.. dan seterusnya..tu saranan je..ikut la nk macam mane pon.


Comments

Popular posts from this blog

Aku di 2016 - Mengandung no 3

Sehari sebelum..adalah..

Hello January babies..