Air Selusuh + Akar Fatimah

Hye semua

Bersama saya dalam rancangan..membebel dak Gya!
Hahahaha
Bile da nak habis? Tu r kerja bertangguhkan..
Aku ni pulak manusia yang tak tau nak cari point..
So bercerita la panjang lebar..

Hadap je r ~

Air selusuh memang sinonim dengan orang mengandungkan?

Ianya air bacaan yassin kalau tak salah. Lebih afhdal suami yang buat. Tapi kalau suami tak yakin, suruh la mak ke ayah ke pakcik, nenek2 yang buatkan. Macam aku pakcik sedara yang buatkan.

Ni ha rahsia air selusuh aku jumpa kat blog akk ni.. 


Benda baru yang aku jumpa time aku mengandung..akar kacip Fatimah. Dengarnya tak de jual kat sini. Ni mak mertua aku bagi katanya ni dari Mekah. Dekat blog Incik Ben pon ade cite

Seingat aku masa tu kandungan aku dah 7 bulan. Mak cakap rendam & minum air ni. Mula2 ok. Dah lame2 rendam bau lak airnya..yek! ke aku salah info ni?
Last2 aku buang je air..& kena marah dengan incik suami.. tapi akar tu boleh guna lagi just keringkan nnt sape2 boleh guna. Ajaibkan?

Aku try seach pasal benda ni..rupanya DAH DEKAT NAK BERSALIN BARU RENDAM!
Ayooooo..
Dekat2 dekat nak bersalin tu rendam & minum airnya semakin kembang akar tu semakin dekat la masa/ tanda kita nak bersalin.. macam tu la yang aku baca.

Tapi benda tu tak terjadi pon kat aku. Tah le..

Ok, ni pulak pasal air selusuh.
Masa aku tengah mengandung ada lah baca2 pasal air selusuh.
Dorang kata jangan ambil air selusuh sebabnya nanti sakit je..tapi tak beranak jugak.
Ada yang kata minum time sakit nanti..masalahnya, time da sakit ade fikir ape2 tak?
Mama lak kate.. “air selusuh mama tertinggalkan rumah tak sempat nak minum korang semua da keluar” untung laaa~

Lain pulak cerita aku..
Air selusuh aku minum masa aku sakit kena godak beberapa jam lepas induce. Kalau korang ada baca kat sini.. 

Sikit2 aku minum. Tapi tak habis.

Ade sorang adik ni ajar aku minum air selusuh..
Once dah minum, minum smpai habis. Sebab bila kita dah minum & tutup balik tu yang tak de jalan. Sebab kita yang tutup. Ni dia punya cerita la..
Kalau air selusuh dalam botol mineral, habiskan air & gunting botol tu. Kalau aku air dalam Tupperware acane nak gunting? Caranya habiskan & buka je penutup Tupperware tu..

Aku try juga, tapi aku tak de rasa ape2.
Tu lah kan kalau belum masa ALLAH buka jalan untuk baby keluar maka tak terkeluarlah.

Degil aku ni..tak nak dengar cakap mama!

tapi mungkin ada silap aku kat mana-manakan... siap orang lain bahagiannya =)

Comments

Popular posts from this blog

Aku di 2016 - Mengandung no 3

Sehari sebelum..adalah..

Hello January babies..